miercuri, 20 februarie 2013

De ce s-a luat Ursul de Aur pentru 'Poziţia copilui': 'Muncesc îngrozitor de mult'

Studiu de caz despre 'Poziţia copilului' după ce presa s-a mutat pe alte subiecte.

1. Alegerea şi distribuirea unor actori fireşti - Bogdan Dumitrache şi mai ales Luminiţa Gheorghiu. Ceea ce poate nu ştie publicul român şi posturile generaliste de ştiri care au preluat ştirea ca ştirea zilei din obligaţie, este că Luminiţa Gheorghiu a lucrat sub îndrumarea lui Michael Haneke, spre exemplu, în 2000, alături de Juliette Binoche sau, în alt rol, alături de Isabelle Huppert.
 

Luminiţa Gheorghiu, "Catrina" din "Morometii", mai lipsea să joace in California Dreamin' ca să fie prezentă în cele mai bune filme româneşti de după Revoluţie (După dealuri (2012)Aurora (2010) , Francesca (2009)Nuntă mută (2008), 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile (2007), A fost sau n-a fost? (2006), Moartea domnului Lăzărescu (2005), Marfa şi banii (2001), etc)


'Muncesc îngrozitor de mult. Întotdeauna am fost conștiincioasă şi atentă, dar de ani de zile mi se pare tot mai complicat. 
La „Moartea domnului Lăzărescu”, de exemplu, nu-mi aduc aminte să fi fost mai mult de 5,8, maximum 8 repetiţii. De pe la 50 de ani m-a apucat frica [...] Dacă există actori care nu se frământă nu e bine! Eu am spus toată viaţa că trebuie să trăieşti pentru locul întâi, să trăieşti pentru nota 10 şi atunci poate iei un 9'. Răsplata? A fost premiată şi acum la nivel internaţional, după ce în 2007 primeşte premiul pentru cel mai bun rol secundar feminin la Los Angeles, pentru "Moarta domnului Lăzărescu".

Apoi regizorul 
Călin Peter Netzer a recunoscut în cadrul conferinţei de la Berlin prietenia care îl leagă cu protagonistul Bogdan Dumitrache, în viaţa reală. Dumitrache a avut roluri comune cu Luminiţa Gheorghiu în 'Moartea domnului Lăzărescu', dar a mai apărut şi în 'Loverboy', 'În derivă', 'Portretul luptătorului la tinereţe', 'Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii' sau 'Hârtia va fi albastră'.

2. Experiență cu piața germană pentru regizorul român - Călin Peter Netzer trăieşte în Germania de 12 ani.


    3. Stilul semi-documentar de filmare. În cadrul conferinţei de la Berlin regizorul a explicat cât de greu s-a filmat (două camere şi două lumini care trebuiau să se mişte mereu), cadre close-up care urmăresc foarte multe personajele pentru a oferi şi mai multă adâncime (şi nu neapărat în stilul 'static' al precedentelor producţii româneşti). Apoi, post-editarea a durat 2 luni. 126 de pagini de scenariu filmate în 30 de zile, în locaţii mici, apartamente. Deci foarte greu de filmat, dar uneori s-a filmat şi 16 ore pe zi.

    3. Selecţia diferită a festivalului de la Berlin, în comparaţie cu cel de la Cannes sau Veneţia. Der Spiegel a scris despre faptul că a 63-a ediţia a Festivalului de la Berlin a transmis astfel un mesaj de încurajare în faţa producţiilor cu bugete de filmare mult mai mari.

    5. Insight-ul regizorului şi al scenaristului. Călin Peter Netzer a spus că s-a inspirat foarte mult din relaţia acestuia cu mama sa. Chiar şi Luminiţa Gheorghiu, după ce a citit scenariul a spus că ştie personal o asemenea familie. Generalizând, insightul este universal valabil - mamele din lumea întreagă 'derapează' în ceea ce priveşte dragostea maternă. 'Dragostea ţine de patologic. Este un discurs despre iubirea mamei care trebuie înţeleasă dincolo de abjecţie, nu este un discurs despre rolul femeii în România', a comentat şi scenaristul Răzvan Rădulescu.

    6. 'Child's Pose' e o poziţie de yoga, chiar a existat o astfel de postură pentru personajul, Cornelia, în film, care a fost scoasă la montaj.

    All in all, filmele româneşti din 2010 au demonstrat ieşirea de sub kino-comunismul atât de blamat  ( 'Aurora', 'După dealuri'), spre o mutare a realismului mai în stilul lui Haneke.


    # About the Romanian movie 'Child's pose' awarded with Golden Bear at the Belin Festival.


    Foto: hollywoodreporter.com

    Niciun comentariu: